Jedyne w swoim rodzaju samochody z czasów komunizmu

zdjęcie przedstawiające stary samochódW czasach realnego socjalizmu na sklepowych pułkach często nie było nic prócz butelki octu. Jednakże poprzedni ustrój przewyższał obecne czasu w jednej kwestii. Kiedyś w Polsce produkowano seryjnie samochody. Wielu z nas z łezką w oku wspomina tamte czasy. Choć nikt nie chciałby do nich wrócić to jednak jest wielu miłośnik ówczesnej motoryzacji. Dla młodszego pokolenia opiszemy kilka czołowych modeli z tamtych lat.

Warszawa

To pierwszy samochód masowo produkowany w Polsce po II Wonie Światowej. Jest uznawany za bardzo skrętny i pojemny. Jego produkcja trwała od 1951 do 1973 roku, oczywiście przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO). Składany był w stolicy, stąd nazwa auta. Przybrał formę zarówno kombi, drezyny czy karetki.

Syrena

Często nazywana zdrobniale syrenka. Produkcja trwała Az do roku 1983. Był to mały, dwudrzwiowy sedan dedykowany robotnikom. Samochód stał się bardzo popularny i stosunkowo przystępny.

Polski Fiat 125p

Był to Polski samochód produkowany jednak na licencji włoskiej firmy Fiat. Produkcję rozpoczęto w 1967 roku przez FSO. Ten model małego fiata miał zastąpić Warszawę, która była już przeżytkiem.

Polski Fiat 126p

Ulepszona wersja powyższego modelu. Również produkowana na podstawie licencji włoskiej marki. Jednak w przeciwieństwie do starszego brata ten model był składany przez Fabrykę Samochodów Małolitrażowych. Był to jeden z symboli polskich dróg przez lata i chyba najpopularniejszy model aut w ówczesnych czasach. Całkowita ilość tych samochodów to 3,3 mln z czego ponad dwa miliony jeździły na naszych drogach. Ich produkcja trwała od 1973 do aż 2000 roku.

Polonez

To zestawienie byłoby niezupełne bez tego auta. Co ciekawe nazwa tego samochodu została wybrana w głodowaniu czytelników gazety Życie Warszawy. Produkcja trwała nieprzerwanie od 1978 aż do 2002 roku. Do użytku oddano ponad milion egzemplarzy.

Obecnie te modele są rzadkością na polskich drogach. Jednak wartość takiego „malucha” w dobrym stanie i na oryginalnych częściach może sięgać nawet 60 tysięcy złotych. Niewiele ostało się naprawdę wybitnych egzemplarzy dlatego są tak cenne. Jak wiadomo za czasów komuny nie było takich warsztatów jakie znamy teraz. Dlatego też znaleźć samochód nie zlepiony z pięciu innych modeli to rarytas.

Odpowiedz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *